In de kleutergroep beginnen kinderen met de voorbereiding op het "echte" lezen. Leren luisteren (welke klanken hoor je), kijken (wat is hetzelfde) en vergelijken (wat rijmt, wat lijkt op elkaar). Pas als een kind dit kan, kan het gaan lezen.
In de (instructie)kring wordt hiermee geoefend, maar ook veel van de materalen waar de kinderen mee werken stimuleren dit.
In groep 3, waar het "echte" lezen centraal staat, wordt er, naast de lees- en werkboekjes, ook op andere manieren volop geoefend. Computerprogramma's, maar ook leesspelletjes zijn dan goed om kinderen op hun niveau te laten werken.
Materialen die zonder veel uitleg te gebruiken zijn en die het kind ook snel laten zien of de opdrachten goed gedaan zijn (zelfcorrigerend) , hebben de voorkeur. Kinderen kunnen in eigen tempo doorwerken waarbij de leerkracht tijd heeft voor extra ondersteuning, waar nodig.
Extra oefenen thuis is voor sommige kinderen gewenst; dan is oefenen met "spelletjes" fijner dan alleen samen lezen.
Op deze pagina vind je een overzicht van allerlei materialen die ik voor dit doel heb gemaakt. Via het bestelformulier kun je een bestelling plaatsen.
Hoeveel kinderen struikelen niet over de "b" en de "d" in de periode van aanvankelijk lezen? Bij sommigen is dit al snel voorbij, anderen blijven er lang last van houden. Kinderen die nog geen duidelijke voorkeurshand hebben en beelddenkers spiegelen vaak. Bij een rekenopgave de 3 of 5 omdraaien wordt in toetsen in groep 3 nog niet fout gerekend. Maar "boos" lezen waar "doos" staat, is wel gewoon fout.
Helaas wordt in leesmethodes, ook de nieuwste, nog vaak de keuze gemaakt deze twee letters kort na elkaar aan te bieden. Terwijl gebleken is dat het beter is kinderen eerst met een van de twee te laten oefenen. Als deze door en door gekend is, zal de verwarring met de andere letter minder snel optreden.
Kortom: het is verstandig kinderen óf met de d óf met de b goed te laten oefenen; zodra deze aangeleerd is in groep 3, of al in groep 1/2. Dit laatste, het inzetten van oefenmateriaal in de kleutergroep, kan mogelijk problemen later voorkomen.
Vanuit mijn jarenlange ervaring als groepsleerkracht, vooral in de groepen 3/4, heb ik een pakket samengesteld waarmee kinderen kunnen werken met de d: de d-doos.
Een doos, omdat hierin losse materialen kunnen en er niet alleen met werkbladen ( in het platte vlak) wordt gewerkt.
Bruikbaar voor scholen, als extra materiaal, maar uiteraard ook voor en door (groot)ouders aan te schaffen.
Het complete doe-het-zelf-pakket is digitaal. Het bestaat uit een algemene handleiding met tips en adviezen, naast instructies hoe de doos vorm te geven.
Verder een aantal oefenbladen, spelletjes (memory, lotto, ganzenbord) en zelfcorrigerende speelleermiddelen (knijpkaarten, bladen voor mini-loco). Bij alle oefenmaterialen wordt een handleiding meegeleverd.
Bij alle materialen ligt de nadruk op woorden met de "d", maar andere letters worden uiteraard ook geoefend. Om verwarring te voorkomen blijft alleen de "b" achterwege.
Omdat het pakket digitaal is, kan de prijs laag blijven. Zelf uitprinten wat nodig is voorkomt verzend- en materiaalkosten. Voor de werk- en oefenbladen kan worden gekozen tussen een zwart-wit versie of een in kleur. Voor de loco- en knijpkaarten is kleur noodzakelijk.
Mini-loco is een zelfcorrigerend systeem waarmee kinderen veel verschillende oefeningen na een korte instructie kunnen uitvoeren. Een uitgebreid pakket voor kinderen die nog niet kunnen lezen (voorbereidend lezen) of pas met het lezen zijn begonnen (aanvankelijk lezen).
Er kan gekozen worden voor een complete set, dit zijn alle kaarten die ik ontwikkeld heb; maar een beperkte set kan ook. Dan is er voor iedere categorie één kaart. De oefenstof is dus beperkt. Iedere kaart biedt 12 oefeningen; in het schema hieronder is aangegeven wat er geoefend wordt.
De kaarten die ik heb gemaakt zijn het makkelijkst te gebruiken in combinatie met de nieuwere dozen, met doorschijnend deksel. Geen nieuwe doos, maar nog de oude (zonder doorschijnend deksel)? Geen probleem, met een kleine aanpassing (vermeld in de handleiding) is deze ook te gebruiken. Kinderen leggen het kaartje rechtstreeks op het goede antwoord. Op iedere kaart is met behulp van een afbeelding of voorbeeld aangegeven wat de bedoeling is. Na een keer uitleg kunnen ze er dus zelfstandig mee werken.
De kaarten worden geleverd zonder de bijbehorende doos.
Het pakket is als geheel te bestellen, maar ook in losse onderdelen. Alleen de handleiding met tips? Of juist een voorkeur voor de oefenkaarten voor mini-loco? Het kan allemaal; uiteraard is het wel voordeliger het totaalpakket te bestellen dan alle onderdelen los, maar een pakket "op maat" is gewoon mogelijk.
Bij alle pakketten is het bovendien mogelijk te kiezen voor materialen voor kinderen die nog niet kunnen lezen (kleuters), beginnende lezers of alle materialen.
Ook kan voor de Mini-loco- en knijpkaarten worden gekozen voor een pakket met alle kaarten, of voor een beperkt pakket met één oefenkaart per categorie.
Raadselachtige benaming.... maar een voordelig en praktisch zelfcorrigerend materiaal.
Voor het gebruik is slechts de kaart nodig en een setje van 6 wasknijpers, in verschillende kleuren. Deze zijn heel eenvoudig zelf te maken; houten wasknijpers verven of inkleuren met viltstift.
De knijpers worden aan de linkerkant van de kaart bevestigd, bij de juiste kleur. Bekijk de opdracht en doe de knijper bij het goede antwoord. Klaar? Draai de kaart om; iedere knijper zit nu bij de juiste kleur. De kaarten worden dubbelzijdig afgedrukt of (nog beter) op 2 aparte vellen die met de rug tegen elkaar geplakt (gelamineerd) worden. Met een afbeelding of voorbeeld wordt aangegeven wat de bedoeling van de opdrachten is. Na een korte instructie kunnen kinderen er dus zelfstandig mee werken.
Er kan gekozen worden voor een complete set, dit zijn alle kaarten die ik ontwikkeld heb; maar een beperkte set kan ook. Dan is er voor iedere categorie één kaart. De oefenstof is dus beperkt. Iedere kaart biedt 6 oefeningen; in het schema hieronder is aangegeven wat er geoefend wordt.
De sets kaarten voor mini-loco en de knijpkaarten hebben een aantal verschillende categorieën; hierdoor worden verschillende aspecten geoefend en zijn de kaarten geschikt voor kinderen die nog geen letters kennen / nog niet kunnen lezen en voor de kinderen die dat al (enigszins) kunnen.
Prijzen (scholen)
Scholen krijgen het recht de materialen uit te printen voor meerdere leerlingen. Om deze reden betalen scholen voor alle bestellingen 2x de hierboven vermelde tarieven.
Alle genoemde prijzen zijn inclusief B.T.W.
Copyright.... en een verzoek
Een digitaal pakket, is dat wel verstandig? Die vraag is me de afgelopen periode vaker gesteld. Wie controleert of het niet gedeeld wordt, misschien koopt iemand het en geeft het vervolgens aan tien anderen. Uiteraard, dat kan, dat zal iedereen begrijpen.
Toch kies ik er niet voor alle materialen op te sturen; als ZZP'er kost me dat enorm veel tijd en "gedoe" en de kosten zouden veel hoger worden.
De materialen heb ik zelf bedacht en gemaakt; heel veel uren werk uiteraard, en bovendien ligt dus het copyright bij mij. Delen met anderen is daarom zonder toestemming niet toegestaan.......
En de prijs zal voor niemand een probleem zijn, lijkt mij.
Bedankt voor uw bericht.
U ontvangt zo snel mogelijk een reactie van mij.